Bohater "Coś się stało", Bob Slocum, jest człowiekiem, który osiągnął życiowy sukces - mieszka we własnej willi w eleganckiej dzielnicy, posiada trzy samochody, ma żonę, kochanki, trójkę dzieci, a przy tym jest człowiekiem młodym i przystojnym. Jego kariera zawodowa rozwija się zgodnie z oczekiwaniami, jego życie osobiste jest uporządkowane. Slocum powinien być szczęśliwy - a nie jest. Coraz bardziej przytłaczają go wszelkiego rodzaju frustracje i niepokoje, strach, poczucie izolacji.Ukazując swojego bohatera w sytuacjach nieraz absurdalnych, nieraz śmiesznych, często szokujących, Heller tworzy obraz rozpadu życia rodzinnego, wyobcowania i degradacji psychiki jednostki, jej osamotnienia, które zdaje się odzierać ludzkie istnienie z wszelkiego sensu i wartości.
UWAGI:
Oznaczenie serii wyrażone literą grecką.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Tym razem akcja toczy się w Nowym Jorku, mieście opanowanym przez narkomanów, żebraków i prostytutki. Yossarian znów trafia do szpitala, gdzie symuluje chorobę i podrywa pielęgniarki. Przed szpitalem czatują na niego detektywi. Może wynajęła ich jego trzecia żona, z którą właśnie się rozwodzi? Może jego szef, Milo Minderbinder, właściciel jednego z największych koncernów w Ameryce? A może to nie detektywi, lecz agenci wywiadu zamieszani w porwanie kapelana Tappmana, który zaczął nagle siusiać ciężką wodą, niezbędną do produkcji bomby atomowej? Yossarian rozpoczyna poszukiwania kapelana, a Milo go opatentowuje, gdy dowiaduje się, że ciężka woda jest droższa od złota. I pobiera od rządu opłaty za użytkowanie kapelana. Ale to tylko tak na marginesie innej działalności. Bo przede wszystkim chce sprzedać generałom z Pentagonu bombowiec nowej generacji, który odznacza się tym, że w ogóle go nie widać. Problem polega na tym, że nikt nie wie na pewno, czy maszyna istnieje. W końcu nikt jej nie widział...
UWAGI:
Stanowi kontynuację książki pt. Paragraf 22.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Jedna z najwybitniejszych powieści amerykańskich XX wieku, a zarazem najsłynniejsza powieść o II wojnie światowej.Utrzymana w poetyce czarnego humoru, ukazuje bezsens wojny i armii jako instytucji, wyśmiewa mechanizmy społeczne rządzące się logiką absurdu. Jej bohaterowie to zbiorowisko wariatów, fanatyków, idiotów i oportunistów, ale nade wszystko ludzi, którzy pragną jednego - przeżyć.Pilot Yossarian jest przekonany, że wszyscy dybią na jego życie - zarówno Niemcy, jak i dowódcy jego jednostki, zmuszający go do udziału w coraz większej liczbie misji bojowych. Udaje wariata, by wykpić się od dalszych lotów. Tymczasem otaczają go sami wariaci. Major Major Major, który przyjmuje podwładnych tylko wtedy, gdy go nie ma; porucznik Scheisskopf, którego działalność ogranicza się do urządzania defilad; porucznik Milo Minderbinder, który traktuje wojnę jako sposób na zbicie majątku i bombarduje własne pozycje, bo dogadał się z nieprzyjacielem. Oficjalnie w amerykańskim wojsku nie ma miejsca dla wariatów; choroba psychiczna stanowi wystarczający powód, by zostać natychmiast odesłanym do domu. Przepisy są w tym względzie bardzo wyraźne. Jest jednak mały kruczek: osławiony "paragraf 22“...Jedna z najwybitniejszych powieści amerykańskich XX wieku, a zarazem najsłynniejsza powieść o II wojnie światowej.
UWAGI:
Stanowi część 1 cyklu, kontynuacja w książce pt. "Ostatni rozdział".
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
"Paragraf 23" to wybór opowiadań, które autor słynnego "Paragrafu 22" napisał w latach 40., 50. i 60, które ukształtowały jego talent prozatorski. Część z nich była wcześniej publikowana w czasopismach, żadne natomiast w formie książkowej. Niniejsza edycja, zawierająca 18 nowel, sztukę sceniczną "Proces Clevingera" i 5 esejów, to niewątpliwie wielkie wydarzenie literackie. Na kartach książki jeszcze raz ożywają postacie ukochane przez czytelników. Pierwsza scena "Paragrafu 22" rozgrywa się w szpitalu. Ale jak Yossarian tam trafił? Odpowiedź przynosi opowiadanie "Yossarian ocalał", w którym pojawia się szalony instruktor gimnastyki Rogoff i jego genialne metody trenowania kadetów. Inni bohaterowie krótkich utworów Hellera, jak chociażby nowelki "Już cię nie kocham", są nie mniej zdesperowani niż bohaterowie jego kultowej powieści, ale pozbawieni pewnej dozy obłędu.
UWAGI:
Tyt. serii wyrażony grecką literą "Pi".
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Jej bohaterem jest alter ego Hellera - wybitny starzejący się pisarz, a zarazem niepoprawny kobieciarz Eugene Pota, który chce ukoronować swoją twórczość arcydziełem, "wielkim oryginalnym utworem, wielkim, nawet gdyby okazał się bardzo mały".
Poszukując tematu, rozmawia z żoną, przyjaciółmi i wydawcami, wspomina dawne miłości, przymierza się do napisania "Seksualnej biografii mojej żony", a także nowej wersji greckiej mitologii z punktu widzenia wiecznie zdradzanej przez męża bogini domowego ogniska Hery.
Wśród pomysłów na książkę rozważa też pastisz "Przemiany" Franza Kafki z Gregiem Samsą jako finansistą z Wall Street oraz "Przygód Tomka Sawyera" ze współczesnym Tomkiem, absolwentem Yale lub Harvardu.
"Portret artysty" to z lekka kpiąca opowieść o niespełnieniach i frustracjach dojrzałego pisarza, fascynujące i dowcipne studium meandrów twórczej wyobraźni.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni